Inhoud van de cursus

Cursus UX Design

Cursus UX design Rotterdam, Amsterdam, Utrecht - Opatel OpleidingenDe 6-daagse training UX Design biedt een stevige basis om jezelf als UX Designer te mogen bestempelen en projecten zoals websites en apps aan te pakken.User Experience Design is de naam voor een breed vakgebied, waarbij het er uiteindelijk om gaat hoe de gebruiker een product of dienst ervaart. De term omvat dus veel méér dan alleen visuele vormgeving. Het dekt disciplines zoals interface en interaction design, maar het gaat ook over nieuwe manieren en denkwijzen om als zelfstandige ontwerper of binnen een team tot betere ideeën en ontwerpen te komen.

De training wordt verzorgd door een door de Nielsen Norman Group gecertificeerde UX-expert en tevens Adobe Certified Expert & Instructor.

Wat leer je in deze cursus?

Deze 6-daagse training UX Design biedt een stevige basis om jezelf als UX-designer te mogen bestempelen en projecten zoals websites en apps aan te pakken. Het is een brede, interactieve training, in het Nederlands ! User Experience Design is de naam voor een breed vakgebied, waarbij het er uiteindelijk om gaat dat gebruikers een goed werkend product ervaren. De principes en werkwijzen daarvoor bestaan al veel langer en zijn van toepassing zijn op diverse producten (van weegschaal tot parkeermeter).

Deze training spitst zich echter toe op projecten zoals websites en apps. De term “UX Design” wordt vaak verkeerd begrepen. Het omvat veel méér dan alleen het visuele aspect. De materie reikt van briefing tot prototype, en haakt in op disciplines zoals interface- en interaction-design. Het gaat ook over nieuwe manieren en denkwijzen om als zelfstandige UX-designer of UX-medewerker binnen een team tot ideeën en ontwerpen te komen. Alle onderwerpen worden aan de hand van voorbeelden, achtergronden en theorie verhelderd en geoefend, zodat je het proces van UX-design leert te overzien, te begeleiden en uit te werken. Het is de bijzondere aanpak van uitleg en samenhang wat deze training waardevol maakt, naast alle online beschikbare bronnen (waar ook naar verwezen wordt).

Je pikt gaandeweg ook alle juiste termen voor taken en technieken op: van “crazy-eights” tot “tree-testing” en van “personas” tot “wireframes”. En hoewel het vakgebied bol staat van Engels jargon, wordt alles gewoon en duidelijk in het Nederlands behandeld. Er worden gaandeweg ook veel gebruikte online tools besproken en bekeken, en je gaat bij diverse onderdelen ook met concrete voorbeelden en oefeningen aan de slag. De training besteedt veel aandacht aan het bepalen van de doelstellingen, het onderzoeken van de verwachtingen en gedragingen van gebruikers, het samenwerken met andere professionals, het maken van ontwerpen en testen van resultaten. Die stappen vormen de basis voor ieder UX-project. En… hoe dit proces voortdurend herhaald moet worden, want een website of een app is nooit af en kan altijd worden verbeterd.…

Welkom in de wereld van UX Design !

Welke voorkennis heb je nodig?

Voor deze training is géén specifieke voorkennis nodig. Uiteraard is het wel vereist dat je vertrouwd bent met het zelf gebruiken van websites en apps.

Voor wie is deze cursus bedoeld?

Iedereen die aan de ontwikkeling, vormgeving en/of marketing van nieuwe media werkt, heeft baat bij deze training. Zowel de ontwerper die van oudsher in het grafische vak is opgegroeid, als de moderne marketeer die meer betrokken wil worden bij de creatie van digital media zoals websites en apps.

Na deze cursus ben je in staat om UX-projecten zoals het bedenken, ontwerpen en aanpassen van websites en apps (in je eentje of in een team) goed te begeleiden en uit te voeren.

Deze training gaat bewust weinig in op de tientallen zo niet honderden UX-tools van diverse ontwikkelaars (zowel commercieel als open source). Er is namelijk geen echte ‘standaard’ UX-software; bij veel bedrijven worden sterk wisselende tools gebruikt. Bovendien zijn er voor de meeste van die tools vaak prima (video) tutorials online beschikbaar. Deze UX Design training legt zich juist toe op de achterliggende gedachten, de samenhang tussen alle onderwerpen en het interactief daarmee bezig zijn – iets wat moeilijk via een blog of video te doen is.

Onderwerpen

    Introductie
    Allereerst maak je kennis met de breedte van het vakgebied en hoe de
    nieuwe aanpak hiervan sterk verschilt met eerdere en gangbare media en
    werkwijzen.

    • Welkomstwoord, inleiding
    • De vele soorten “design”
    • Definities van UX Design
    • Verschillen t.o.v. CX en SD
    • Self-assessment, disciplines
    • Verschillen in media-tijdperken
    • Andere workflow bij UX Design
    • Jouw leidende/faciliterende rol
    • Leer het nieuwe jargon !
    • Gerelateerde functies

     

    UX Design als proces
    UX Design is een prachtig vakgebied, maar het kan niet bestaan zonder
    goede aanhaking bij andere professionals en teams, binnen en/of buiten
    een bedrijf. Dus is het goed om te leren hoe je UX Design binnen een
    organisatie introduceert en positioneert, maar ook om concrete doelen te
    leren formuleren en als een proces in kaart te brengen.
    Even doorbijten…

    • UX en corporate/management
    • UX en engineers/developers
    • Doel formuleren/kwantificeren
    • Proces-voorbeelden UX Design
    • User Centered Design (Norman)
    • Double Diamond (en varianten)
    • Agile, Lean UX, Design Thinking

     
    UX Research
    UX Design zonder onderzoek is geen UX Design. Aan het begin van het
    proces zul je moeten onderzoeken waar het project om gaat (een update
    of totaal nieuwe app, applicatie, website, of alledrie) en wie er allemaal
    belang bij heeft. Dat blijken namelijk niet alleen gebruikers, maar ook
    zogenaamde stakeholders en medewerkers. Maar ook gaandeweg moet je
    vinger aan de pols blijven houden en allerlei onderzoeken blijven doen.
    Hoort er allemaal bij !

    • Factoren voor een goede UX
    • Conflicterende doelstellingen
    • Gebruikersgedrag en -beleving
    • Hoe meetbaar ? (bijv. met NPS)
    • Stakeholder-analyse en matrix
    • Problemen met betrokkenen…
    • Wat wil je, doe je, en zeg je ?
    • Onderzoeksvragen en -doelen
    • Pain & Gain Maps opstellen
    • Verschillen in besluitvorming
    • Hoe ga je om met bijv. “bias” ?
    • Van users naar personas
    • Van features naar user stories
    • Het nut van maps en journeys
    • Test vaak – test cyclisch !
    • Hoe voer je usability-tests uit ?
    • Taak- en vraagstelling bij test
    • 20+ Onderzoeksmethoden
    • Aantallen testgebruikers
    • Resultaten vergaren/duiden

     
    Workshops & Ranking
    Naast het doen van onderzoek, moeten er ook ideeën bedacht worden
    en besluiten genomen worden. Hoe ga je daarin te werk ? En dan liefst
    op een motiverende, constructieve en zelfs creatieve wijze ?
    Een uitgebreid en uiterst interactief onderwerp met als hoofdlijnen:

    • Ruimte, restricties en regels
    • 20 Workshop-typen (en méér)
    • Prioriteit stellen, onderhandelen
    • 10 Ranking-methodes (en méér)

     
    Informatie Architectuur (IA)
    Het overgrote deel van alle apps en websites bestaat ook weer voor een
    groot deel uit gestructureerde informatie. Welke structuren zijn dat, welke
    labels en indexen zijn er nodig, is meta-data vereist ? Het antwoord op al
    deze vragen is immers relevant voor het kunnen bepalen van een groot
    deel van de navigatie – de wegwijzer in alle beschikbare informatie.
    Aan de orde komen onder andere:

    • Het belang van een goede IA
    • Inventarisatie en Gap Analysis
    • Vaststellen van een taxonomie
    • Wijzen van groeperen/sorteren
    • Het bepalen van goede labels
    • Informatie/navigatie-structuur
    • Poly Hierarchy, Term Rotation
    • Bijzonder geval: Facet-structuur
    • Voorbeelden van tools voor IA
    • Meta-data en Keywords (tags)
    • Belang voor Search Optimization
    • Zoeken & vinden, opties en tips
    • Zoektermen, queries, visualisatie

     
    Navigatie
    Het lijkt eenvoudig, maar hoe leid je de gebruiker van A naar B, en naar
    C, D en Q en Z ? Navigatie-elementen helpen om overzicht te bieden èn
    de goede weg te vinden. Ze zijn er in vele soorten en maten.
    Een greep uit de onderwerpen die aan bod komen:

    • Opzet voor navigatie start bij IA
    • Scent, Label, Signifier, Activator
    • Affordances en Constraints
    • 25+ typen navigatie-elementen
    • Tips voor keuze en plaatsing
    • Eisen voor toegankelijkheid
    • Wet van de IJssalon (grouping)
    • Tips voor opsommingen, lijsten
    • Checklist voor correcte labels
    • Navigatie voor touch-devices
    • Nieuwe en trendy interacties
    • Voorbeelden van spraak tot AR

     
    Visueel ontwerp
    We bewaren in deze training het lekkerste tot het laatste, maar vaak is er
    gedurende het proces van een UX-project al snel behoefte aan wat visueel
    ontwerp. Het wordt dus tijd om te leren hoe je alle ideeën gestalte geeft,
    van grove schetsen en “lo-fi” wireframes, tot kleurrijke “hi-fi” protypes
    en deliverables voor de developers.
    En dat begint met… psychologie !

    • Design & Gestalt Principles
    • Nielsen’s Usability Heuristics
    • Wetten, regels, standaarden
    • Conventies, Pattern Libraries
    • UX/UI Style Guides/Guidelines
    • Omgaan met nieuwe ideeën
    • Apparaten en (vele) formaten
    • Responsive/Adapative Design
    • Populaire layout-grids/stijlen
    • One-Pager, Cards, Masonry
    • Pas op voor Banner Blindness
    • Frameworks en templates
    • Kleuren, thema’s, contrast
    • Tips voor tekst en micro-copy
    • Tone-of-voice, typografie
    • Video en (micro)animatie
    • Advertenties (richtlijnen)
    • Formulieren (aanwijzingen)
Vraag maatwerkinformatie

Maatwerk en incompany

Geïnteresseerd in een cursus op maat of in een cursus incompany? Verzend onderstaand formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Ervaringen van cursisten