Inhoud van de cursus

Cursus Toegankelijke PDF's maken met InDesign & Acrobat

Zijn je PDF-bestanden al toegankelijk volgens de WCAG2-norm? Let op, sinds september 2018 is dat al verplicht. Tenminste, voor PDF’s en websites van en voor de overheid. In deze training leer je hoe je InDesign-bestanden zo opzet dat ze voldoen aan deze norm. Je krijgt een uitgebreid pakket naslagmateriaal na de training. Handig om alles wat je hebt geleerd op je gemak terug te kijken.

Welke voorkennis heb je nodig?

Om aan deze cursus deel te nemen heb je kennis van InDesign nodig. Op zijn minst op het niveau van de cursus InDesign Basis. Kennis van Acrobat Pro is niet vereist.

Wat leer je in deze cursus?

In deze training leer je hoe je in InDesign bestanden zo opzet dat ze voldoen aan de WCAG2-norm voor toegankelijkheid. Wat is het geval? Sinds september 2018 is dit al verplicht voor websites en PDF-bestanden van en voor de overheid. Voor PDF’s geldt dan de WCAG2 PDF-A/U2 norm, gecontroleerd met PAC3. Behalve InDesign gebruiken we Acrobat Pro voor controle en bewerken, alsmede de zogenaamde PAC3 check.

Voor wie is deze cursus bedoeld?

Deze cursus is voor DTP-ers en ontwerpers die opdrachten krijgen waarvoor deze normering verplicht is. Dat zullen veelal opdrachten vanuit de overheid zijn.

Wat is een logisch vervolg op deze cursus?

Wil je je verder specialiseren in InDesign? Alle aspecten van digitale publicaties leer je in de cursus InDesign Interactief en Publish Online.

Onderwerpen
    • Introductie WCAG2
    • Acrobat Pro instellen deel 1
    • Acrobat Pro instellen deel 2
    • Acrobat en Tags (Codes)
    • Beginnen in Acrobat: tags maken (Codes)
    • Beginnen in Acrobat: Lijsten maken (Codes)
    • Beginnen in Acrobat: Tabellen (Codes)
    • Beginnen in Acrobat: Artefacts (Codes)
    • InDesign instellen
    • InDesign en Metadata
    • InDesign en Alineastijlen
    • InDesign, Alineastijlen en Tags
    • InDesign en Lijsten
    • Leesvolgorde
    • InDesign en venster Artikelen gebruiken
    • Tagvolgorde versus Leesvolgorde
    • Tabellen
    • Inhoudsopgave voorbereiden in InDesign
    • Inhoudsopgave en Acrobat Tags
    • Bladwijzers
    • Hyperlinks
    • Creative cloud integratie
    • Kruisverwijzingen
    • Voetnoten
    • Eindnoten
    • Verankerde afbeeldingen
    • Alt_text
    • Artefacts
    • Formulieren voorbereiden
    • Formulieren in Acrobat
    • Formulieren en leesvolgorde
    • Contrast
    • Details in Acrobat
    • Pagina-inhoud en volgorde
    • Valideren in Acrobat
    • Juiste koppenstructuur (H1, H2 enz.) gebruiken
    • Meerdere talen, acroniemen, tabelsamenvattingen
    • PDF_UA validatie met Preflight
    • PAC Validatie
    • Complexe tabelkoppen
    • Noten en kruisverwijzingen corrigeren
    • Eigen Preflight Profiel gebruiken
    • Kop/voetregels en Form XObjects van InDesign (CommonLook Validator)
    • VIP Reader gebruiken
    • AxesPDF Gebruiken
Datums en locaties

1 Startdatum en locatie

Cursusdata & startgarantie
Wij streven ernaar om de cursus te laten plaatsvinden op de door jou gekozen cursusdatum en locatie. Om de planning rond te krijgen kan het echter gebeuren dat de cursus op de genoemde datum of locatie verplaatst moet worden om doorgang te kunnen garanderen. Dit zal altijd in overleg gebeuren. Cursusdata met het label Startgarantie zullen gegarandeerd op die locatie en datum plaatsvinden.
Mocht er geen geschikte datum tussen zitten, neem dan contact op voor de mogelijkheden.
Hybride cursus
Wanneer je door omstandigheden niet in staat bent om de cursus op locatie bij te wonen, is het mogelijk om de cursus vanuit huis te volgen. Wanneer je de cursus vanuit huis wilt volgen dien je dit minimaal een week vóór aanvang van de eerste cursusdag bij ons kenbaar te maken. Voor de beste leerervaring adviseren wij om de cursus (indien mogelijk) op locatie te volgen.
Start:Locatie:Alle lesdagen:
ma 21 aug Utrecht,
ma 21 aug Rotterdam,
wo 23 aug Amsterdam,
vr 20 okt Amsterdam,
vr 20 okt Utrecht,
vr 20 okt Rotterdam,
di 12 dec Amsterdam,
di 12 dec Utrecht,
di 12 dec Rotterdam,
Toon meer data

2Uw Gegevens

Ik wil me inschrijven met STAP Subsidie

STAP Subsidie. Waar staat dit voor?

STAP staat voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie en is een subsidie van €1000 waarmee de overheid wil helpen om zich verder te ontwikkelen zodat hun positie op de arbeidsmarkt wordt verbeterd of je kansen op een nieuwe baan te vergroten.

Het STAP-budget is voor iedereen die aan volgende eisen voldoet:

  • Je bent tussen de 18 jaar en de AOW-gerechtigde leeftijd. Het maakt niet uit of je een baan in loondienst hebt, zzp’er of ondernemer bent of op zoek bent naar werk.
  • Je ontvangt geen andere publieke onderwijsfinanciering of studiefinanciering (met uitzondering van Levenlanglerenkrediet).
  • Je hebt dit kalenderjaar nog geen STAP-subsidie gekregen en er is nog budget beschikbaar.

Je kunt dus de STAP Subsidie gebruiken om de cursus geheel of gedeeltelijk te bekostigen !

Stap Cursist

Let op:

  • Kies een startdatum vanaf 1 augustus!
  • De gegevens in het volgende formulier dienen overeen te komen met uw gegevens bij het bevolkingsregister: u dient uw voornaam, voornamen of voorletters op te geven, etc.
Aanhef

Cursist

Kopie ID Bewijs
Voor inschrijving via de regeling "NL Leert Door" dient u ook een kopie ID te overhandigen. We zullen u daarvoor benaderen.

Deelnemer 2

Deelnemer 3

Deelnemer 4

Deelnemer 5

Wilt u meer deelnemers inschrijven dan kunt u zometeen nogmaals het formulier invullen.

Factuurgegevens


3Factuurgegevens

Probleem. Plaats uw telnr svp even in het veld Opmerkingen

Uw inschrijving afronden

4Rond uw inschrijving af

Belangrijk! Cursusdata met het label Startgarantie gaan door op die locatie en datum. Deelnemen kan totdat het maximum aantal deelnemers is bereikt. Zonder Startgarantie kan het gebeuren dat een cursus verplaatst moet worden om doorgang te kunnen garanderen. We nemen dan contact met je op voor alternatieve mogelijkheden (annuleren is dan kosteloos). Je kunt ons bereiken op 010 297 30 73 of info@opatel.nl

Uw inschrijving afronden

3Bedankt voor uw inschrijving met STAP

Cursusdata met het label Startgarantie gaan door op die locatie en datum. Deelnemen kan totdat het maximum aantal deelnemers is bereikt. Zonder Startgarantie kan het gebeuren dat een cursus verplaatst moet worden om doorgang te kunnen garanderen. We nemen dan contact met je op voor alternatieve mogelijkheden (annuleren is dan kosteloos). U kunt ons bereiken op 010 297 30 73 of info@opatel.nl

Bezig met versturen
Wist je dat 99% van de oud-cursisten Opatel aanbeveelt? (Bron: KlantenVertellen.nl)
Ervaringen van cursisten