Veelgestelde vragen (faq)

Hieronder vind je de antwoorden op de meeste vragen die we dagelijks krijgen. Vind je niet waar je naar zoekt, neem dan gerust contact met ons op.

Over de cursussen

Kan ik voorkeuren aangeven voor de planning van een cursus?

Wanneer je belangstelling hebt voor een klassikale cursus is het bij uitzondering mogelijk om je voorkeuren voor planning aan te geven.

Kan ik een cursus in het Engels volgen?

Dat kan, maar dan zal dat meestal als maattraining of incompany zijn.

Moet ik zelf mijn laptop meenemen naar de cursus?

Nee, voor iedere cursist staat een computer klaar met de nieuwste versie van de software. Wanneer je met je eigen laptop wilt werken is dat bij de meeste cursussen geen probleem. Geef het wel aan in het inschrijfformulier onder “Opmerkingen”.

Wordt er tijdens de cursus gewerkt op Mac of PC?

Je kunt kiezen voor MAC of PC in het inschrijfformulier van de betreffende cursus.

Met welke versie wordt tijdens de Adobe cursussen gewerkt?

We werken altijd met de laatste versie. Wanneer je zelf met een oudere versie werkt, kun je doorgaans gewoon deelnemen aan de cursus. Neem bij twijfel even contact met ons op.

Mag ik eigen materiaal gebruiken tijdens de cursus?

In veel cursussen kun je eigen materiaal gebruiken. Vraag de docent voor aanvang van de cursus wat mogelijk is of stel deze vraag via “Opmerkingen” in het inschrijfformulier.

Kan ik een cursus volgen met mijn eigen praktijkcase?

Bij sommige cursussen binnen het open aanbod is dat mogelijk, maar vaak zal het een maatwerkcursus worden. Heb je deze vraag, neem dan contact met ons op. Kom je met meerdere collega’s, dan is maatwerk vaak nog voordeliger.

Krijg ik huiswerk?

Bij meerdaagse cursussen krijg je opdrachten mee naar huis.

Moet ik een examen afleggen aan het eind van de cursus?

Wij toetsen niet na afloop van een cursus. Je kunt wel los van de cursus officiële Microsoft examens en Adobe examens bij ons afleggen.

Ontvang ik een diploma?

Na afloop van iedere cursus ontvang je het Opatel certificaat. Daarnaast kun je bij ons de officiële Microsoft examens en Adobe examens afleggen.

Krijg ik het programma bij mijn cursus?

In de leslokalen zorgen wij voor de software, maar voor eigen gebruik dien je zelf voor het programma te zorgen. Informatie over proefversies en over de de aanschaf van software vind je op de Adobe-website en op de Microsoft-website.

E-learning en Opatel Leercentrum (OLC)

Wat is het verschil tussen e-learning en OLC?

E-learning doe je op je eigen werkplek, ingelogd in je persoonlijke lesomgeving, waartoe je twee jaar lang toegang hebt. Schrijf je je in voor een cursus in het Opatel Leercentrum, dan werk je een dag in je e-learning omgeving bij Opatel. Er is dan een continue een docent aanwezig om je waar nodig te helpen. Hierna heb je nog twee jaar toegang tot je persoonlijke e-learning lesomgeving.

Hoe kom ik bij mijn e-learning bestanden?

Na betaling ontvang je binnen een werkdag de adresgegevens en je inlogcode. Hiermee kun je direct aan de slag.

Hoe lang kan ik bij mijn lesbestanden?

Je hebt twee jaar lang toegang tot je persoonlijke online lesomgeving.

Inschrijvingen en Betalingen

Hoe weet ik of jullie mijn aanmelding hebben ontvangen?

Direct na inschrijving krijg je een ontvangstbevestiging. De factuur zenden wij je later per mail. Na betaling ontvang je een definitieve uitnodiging voor de cursus.

Als er nog niet betaald is, kan ik dan toch de cursus volgen?

Dat kan, bij wijze van uitzondering. Wij willen dan wel weten op welke datum de betaling zal plaatsvinden.

Wat is de prijs van een cursus?

De cursusprijs vind je op de cursuspagina. Cursussen die erg weinig voorkomen geven wij als maatwerk.

Kan ik een deel van de kosten terugvragen bij de belastingdienst?

Ja, je kunt scholingskosten aftrekken van de belasting. Bekijk ook onze informatie over subsidies en scholingsvouchers.

Ziekte en annuleren

Kan ik een les later inhalen als ik ziek ben?

Bij een klassikale training kun je de les later inhalen. Een nieuwe datum bepalen we in overleg.

Kan ik een cursus annuleren?

Binnen 30 dagen voor aanvang van de cursus is annuleren niet meer mogelijk en bestaat er een betalingsplicht. Het is meestal wel mogelijk een cursus te verschuiven of een vervanger de cursus te laten volgen.

Cursusadvies

Kan ik een inhoudelijke vraag stellen over een cursus?

Vragen over de inhoud van een cursus kun je het best per e-mail stellen. Je krijgt dan antwoord van een docent. Je kunt ook vragen stellen via de Live Chat op onze website.

Kan ik advies vragen welke cursus het best past bij mijn doel?

Onze docenten staan voor je klaar om je vrijblijvend een passend opleidingsadvies te geven. Je kunt ons ook bellen op 010 397 3073 of je vraag sturen naar info@opatel.nl.

Hoe weet ik of ik een Basis cursus of een Gevorderden cursus moet volgen?

Kies pas voor een cursus voor gevorderden wanneer je zeker weet dat je goed bekend bent met de onderwerpen van de basiscursus. Twijfel je, neem dan even contact op.

Training in English

Can I take a training in English?

Opatel provides training in English, usually as a private training or customized training. We will gladly make a suitable estimate. Check our page about training in English. For a Microsoft Office training in English, we suggest The Opatel Learning Center. Don’t forget to check our webshop.