Facebook Ads vs Google AdWords

0

Facebook Ads vs Google AdWordsDe rol van Facebook voor ondernemers staat ter discussie. Voor de een advertentieplatform, voor de ander een kans om op de shortlist van de potentiële klant te komen en zo diens winkelgedrag straks te beïnvloeden.

Hoe verschillend deze visies ook zijn, voor elke ondernemer op Facebook geldt hetzelfde: je moet tijd en geld investeren om te ervaren hoe en of dit sociale netwerk jouw marketingeuro’s waard is. Hetzelfde geldt ook voor Google AdWords.

Wat zijn de verschillen tussen Facebook Ads en Google AdWords?

Een van de belangrijkste verschillen tussen Facebook Ads en AdWords: de targetingmogelijkheden. Die van Facebook gaan verder dan die van Google AdWords. Denk bijvoorbeeld aan geslacht en leeftijd. Je kunt binnen Facebook dus specifieker je doelgroep bepalen, en dat is belangrijk voor de relevantie van je advertenties. Verder blijkt in de praktijk dat er op Facebook Ads vaker geklikt wordt dan op AdWords. Overigens is dit niet altijd een voordeel, het gaat vooral om het gedrag van de klikker ná de klik.

Een groot voordeel van Facebook Ads is dat snel duidelijk is of een campagne aanslaat of niet. Kan het bij Google AdWords soms dagen duren voordat je iets kunt zeggen over het succes van een advertentie(tekst), op Facebook weet je het meestal al binnen enkele uren. Je kunt dus eerder ingrijpen als een advertentie(tekst) niet aanslaat. En dat bespaart je geld en tijd.

Binnen Google zoekt men altijd gericht, met een bepaald doel. Maar daar is de concurrentie tussen adverteerders weer groter. Binnen Facebook is de concurrentie minder hevig, maar hier zoekt men niet direct naar een bepaald product of dienst.

Facebook Ads kunt u laten linken naar een pagina binnen uw website, maar ook naar uw Facebook bedrijfspagina. Binnen Google AdWords kunt u enkel naar u website linken.

Wanneer Facebook, wanneer AdWords?

Met deze verschillen in je achterhoofd is de keuze voor een van beide platformen nog niet gemaakt. Zo is bekend dat mensen die iets zoeken met Google daar vaak andere redenen voor hebben dan mensen die dat op Facebook doen. Willen ze iets kopen, zijn ze zich aan het oriënteren of zitten ze zich gewoon te vervelen? Allemaal factoren die meewegen in het kiezen van je marketingwapens. Soms Facebook, soms AdWords, maar soms ook allebei.

Cursus Facebook Marketing

Nieuw in ons programma is de cursus Facebook Marketing. Hierin staan we onder andere stil bij de advertentiemogelijkheden op Facebook. Praktijkvoorbeelden ontbreken hierbij uiteraard niet. Na deze cursus kent Facebook voor u geen geheimen meer en behaalt u maximaal rendement uit uw inspanningen op dit grootste sociale netwerk ter wereld. Volg de cursus Facebook Marketing en start succesvolle advertentiescampagnes.

Wilt u succesvol adverteren via Google AdWords, volg dan de cursus Google AdWords.

Plaats een reactie