E-learning voorbereiden

Wanneer je een online cursus hebt besteld of wanneer je vanuit huis in het Open Leercentrum wilt werken moet je op je computer een gratis programmaatje of een gratis plugin installeren. Bepaal eerst welke optie voor jou het handigst is, CLOUD of CLASSIC. Werk je op een Mac, dan is cloud de enige mogelijkheid. Lees hier de handleiding voor MAC (PDF).

Cloud

Wil je de e-learning volgen voor een bepaald programma, maar heb je dat programma in een oudere versie of helemaal niet op je computer staan? Dan is Cloud de juiste manier.

Ga als volgt te werk:

Voordeel cloud: Je werkt op een extern bureaublad, dus het maakt niet uit welke softwareversie op je computer staat.
Nadeel cloud: Het is iets trager dan de classic omgeving. Daarnaast werkt deze manier (nog) niet voor de nieuwste browser Edge!

Classic

Als je het betreffende programma al met de juiste versie op je computer hebt staan, dan ga je als volgt te werk:

  • Open je browser en download de plugin voor versie 2007versie 2010 of versie 2013 of versie 2016 afhankelijke van de versie die je op je computer hebt staan en dus waar je je online cursus in wilt volgen
    (Wanneer je met versie 2007 werkt, gebruik je bij voorkeur Internet Explorer)
  • Log in voor Classic versie
  • Klik op het Officeprogramma dat je wilt volgen
  • Klik op de link in het nieuwe venster en je cursus gaat van start.

Voordeel classic: Het werkt sneller dan de Cloud omgeving.
Nadeel classic: De software voor je cursus moet al op je computer staan.

Problemen oplossen

In principe werkt e-learning vlekkeloos in Internet Explorer, Mozilla Firefox, Chrome, Safari en Opera. Het kan echter voorkomen dat er onverhoopt toch iets mis gaat. Doorgaans zijn dit soort problemen eenvoudig op te lossen.

Probleem: Ik krijg in Internet Explorer geen toegang tot de inlogsite.
Oplossing Explorer 10 of lager: Ga naar Extra > Internetopties > tabje Beveliging > knop Websites. Vink uit of zet uit “Serververificatie (https)”  en voeg toe “mediapluspro.com”. Sluit af met Sluiten en OK.
Oplossing Explorer 11 of hoger: Ga naar Extra > Instellingen voor compatibiliteitsweergave. Voeg toe “mediapluspro.com”. Herstart Internet Explorer.
Vaak werkt het al door Internet Explorer opnieuw op te starten. In sommige gevallen moet je heel je computer opnieuw opstarten.

Probleem: Ik zie geen pop-ups in Internet Explorer.
Oplossing: Ga in naar Extra > Pop-upblokkering > Pop-upblokkering uitschakelen. Heb je een Google-toolbar, zet dan ook hiervan de pop-upblokkering uit.

Probleem: Ik kan de Classic plug-in niet installeren.
Oplossing: Zorg dat de computer waar je op werkt de Local Admin rechten heeft.

Probleem: Ik kan de Classic omgeving niet opstarten.
Oplossing: Controleer of de juiste plugin geïnstalleerd is voor de Office versie die je gebruikt.

Probleem: De Classic omgeving start op, maar werkt niet naar behoren.
Oplossing: Controleer of de Adobe Flashplayer is geïnstalleerd. Zo niet, download dan hier Adobe Flashplayer.

Probleem: De e-learning omgeving werkt niet naar behoren.
Oplossing 1: Kies Start > Configuratiescherm > Klok, taal en regio > Land en taal. Kies vervolgens bij ‘Notatie’ voor ‘Nederlands’.
Oplossing 2:. Schakel anti-malware programma’s en CCleaner uit.