Cursus Webredactie
Wil jij leren hoe je webredactie op een professioneel niveau kunt uitvoeren? Ben je klaar om de technische kneepjes van het vak te leren om ervoor te zorgen dat bezoekers van je website worden aangezet tot lezen en tot actie over te gaan? Volg dan onze cursus Webredactie!
We leren je hoe je webredactie kunt gebruiken om bezoekers te verleiden tot acties, zoals aankopen of boekingen. We besteden ook aandacht aan het opmaken en optimaliseren van nieuwsbrieven en het maken van landingspagina’s.
Dus wil jij leren hoe je professionele webredactie kunt uitvoeren? Schrijf je dan nu in voor onze cursus Webredactie in Rotterdam, Amsterdam of Utrecht.

Hoog tijd om de webredactie eigentijdser te maken.
Welke voorkennis heb je nodig?
Onze basiscursussen zijn een eerste stap, we beginnen bij het begin. Technische voorkennis heb je niet nodig. Wel is het belangrijk dat je algemene computerkennis en vaardigheden beheerst ( bijv. kopieren bestanden, usb stick gebruiken, etc.).
Wat leer je in deze cursus?
Hoe worden teksten op internet gelezen? Hoe worden lezers geboeid en behaal je je resultaten? Vanuit verschillende perspectieven komen deze vragen aan de orde. Met andere woorden, we gaan teksten beoordelen die gemaakt zijn met een verschillend doel. Ook bekijken we hoe Google naar teksten kijkt. Anders gezegd, zijn de teksten geschikt voor de zoekmachines.
Je leert kijken naar de boodschap van teksten. Hoe is zo’n tekst opgebouwd, bijvoorbeeld de alinea’s of de kopregels. Verder leer je waar een tekst aan moet voldoen om bezoekers te stimuleren tot het ondernemen van een actie, bijvoorbeeld het doen van een aankoop of het vragen om informatie.
We besteden aandacht aan het maken van optimale mailings. Je leert hoe een e-mail opgemaakt moet zijn, zodat klanten ze ook openen, lezen én tot actie overgaan. Je maakt kennis met de meest effectieve marketingtools, die je kunt inzetten om conversies te verbeteren. Na de cursus kun je e-mail campagnes testen (A/B), analyseren en (laten) optimaliseren.
Je maakt uitgebreid kennis met de do’s en dont’s van landing pages en je leert voor welke marketingdoeleinden je landing pages inzet. We kijken naar effectieve ontwerpen en je leert welke elementen aanwezig moeten zijn om bezoekers te verleiden tot interessante acties. Ook leert je hoe je software zoals Google Analytics en Google Website Optimizer en webstatistieken gebruikt om landing pages te testen, te analyseren en te verbeteren.
Voor wie is deze cursus bedoeld?
Deze cursus is voor webredacteuren en verder voor iedereen die zich realiseert dat tekst op het web iets anders is dan tekst in drukwerk. Iedereen die wil leren hoe een boodschap op het internet beter communiceert.
Wat is een logisch vervolg op deze cursus?
Wil je je na deze cursus nog verder ontwikkelen? Bekijk dan de cursus SEO. Ook de cursus Google Analytics en Google AdWords zijn een goede aanvulling.
- Programma dag 1
- Hoe leest een webbezoeker?
- Structuur op paginaniveau
- Onderdelen pagina
- Informatieblokken
- Schrijfstijl: actief, bondig en duidelijk
- Praktijkvoorbeelden
- Lange documenten
- Routebeschrijvingen
- Nieuws/archief
- Formulieren
- Effectieve verwijzingen
- Verzenden, aanmelden en inschrijven
- Hoe lezen schermlezers commerciële teksten?
- Wie is je lezer en wat betekent dit voor je teksten?
- Wat is een goede schermindeling voor conversiegerichte teksten?
- De 6 principes van Cialdini
- Carewords van Geryy McGovern
- Creatieve intro’s
- Pakkende koppen
- Zinsbouw en woordkeus
- Programma dag 2
- Hoe kijkt Google naar je pagina?
- Wat is je doelstelling?
- Wat is je boodschap?
- Wat is de huidige situatie?
- Wat is de gewenste situatie?
- Handige tools
- E-mailmarketing software
- Privacy en anti-spam
- White list en Black list
- E-mail marketing plannen
- Gebruik van tekst
- Gebruik van beeld
- Gebruik van buttons
- Verzenden en afhandelen
- Opt-in en Opt-out pagina’s
- Bezoekers sturen
- Aanmeldingen genereren
Specifieke kenmerken Internet/papier
Webpagina
Knoppen en hyperlinks
Conversiegerichte teksten
Marketing
De AIDA-formule toegepast
Zoekmachineoptimalisatie of SEO
Vervolg zoekmachineoptimalisatie of SEO
Starten met e-mail marketing
Doelgroepen
Campagnes opzetten
A/B Testen en verbeteren
Landingspagina’s maken
1
Startdatum en locatie
- Cursusdata & startgarantie
- Wij streven ernaar om de cursus te laten plaatsvinden op de door jou gekozen cursusdatum en locatie. Om de planning rond te krijgen kan het echter gebeuren dat de cursus op de genoemde datum of locatie verplaatst moet worden om doorgang te kunnen garanderen. Dit zal altijd in overleg gebeuren. Cursusdata met het label Startgarantie zullen gegarandeerd op die locatie en datum plaatsvinden.
Mocht er geen geschikte datum tussen zitten, neem dan contact op voor de mogelijkheden. - Hybride cursus
- Wanneer je door omstandigheden niet in staat bent om de cursus op locatie bij te wonen, is het mogelijk om de cursus vanuit huis te volgen. Wanneer je de cursus vanuit huis wilt volgen dien je dit minimaal een week vóór aanvang van de eerste cursusdag bij ons kenbaar te maken. Voor de beste leerervaring adviseren wij om de cursus (indien mogelijk) op locatie te volgen.
Start: | Locatie: | Alle lesdagen: |
di 14 nov | Amsterdam | , |
di 14 nov | Utrecht | , |
di 14 nov | Rotterdam | , |
do 21 dec | Utrecht | , |
do 21 dec | Rotterdam | , |
do 21 dec | Amsterdam | , |