Cursus informatie

Marketing
Tijdens de cursus Marketing maak je kennis met de basisbegrippen binnen het vakgebied marketing. In elk bedrijf speelt marketing een belangrijke rol. De klant staat centraal en er wordt nagedacht over reclame en sponsoring. De verkoopafdeling plant bezoeken van vertegenwoordigers in. Ook zorgt deze afdeling ervoor dat orders worden uitgevoerd. De directie houdt zich bezig met strategiebepaling.

cursus Marketing

Wat leer je in deze cursus?

Binnen deze cursus worden alle aspecten van marketing behandeld. De hoofdonderwerpen van deze cursus zijn: Marketing management, afnemers, marktonderzoek, productbeleid, prijsbeleid & distributiebeleid, communicatie, diensten en direct marketing, online marketing.

Proefles aanvragen

Wil je graag weten hoe onze blended learning omgeving eruitziet en hoe deze leeromgeving werkt? Bekijk eens een gratis proefles van Marketing

Begeleid leren in het Open Leercentrum

Je volgt de online lesmodules vanuit huis of op een van onze locaties. Iedere module bestaat uit tekst, video en een oefening. Om je te begeleiden en te helpen is er continu een trainer aanwezig.

Welke voorkennis heb je nodig?

Als vooropleiding wordt minimaal HAVO aanbevolen.

We raden je aan om voor deze cursus tien weken in te plannen. De studiebelasting is dan negen tot elf klokuren per week. Natuurlijk kun je de studieduur naar wens aanpassen, afhankelijk van de tijd die je beschikbaar hebt.

Voor wie is deze cursus bedoeld?

Deze cursus is bedoeld voor iedereen die zowel de theorie en de praktijk van marketing wil beheersen.

Cursussen in het Open Leercentrum zijn bedoeld om efficiënt vaardigheden aan te leren. Dat kan altijd op korte termijn. Voor groepen deelnemers met een verschillend kennisniveau is het Open Leercentrum de ideale oplossing. Twijfel je welke cursus voor jou het meest geschikt is?  Bel of mail dan even om advies.

Cursus onderwerpen
    • Inleiding marketing
    • begrip marketing
    • marketingconcepten: productie-, product-, verkoop-, marketing- en maatschappelijk concept
    • marketingmix: de 4 p’s: product, prijs, plaats, promotie en daarnaast ook personeel, presentatie, fysieke distributie
    • omgevingsfactoren: intern (micro)/extern (meso en macro (destep)
    • marketingfuncties: marketing manager, productmanager, accountmanager
    • Marketing management
    • planning: lange, middellange en korte termijn
    • ondernemingsplan
    • missie, doelen (formulering: SMART)
    • core bussiness, afgeleide doelen
    • marketingplan
    • algemene strategieën (Porter)
    • groeistrategieën (Ansoff)
    • Afnemers
    • consumenten en industriële afnemers
    • consumentengedrag
    • besluitvormingsproces consument
    • koopsituaties
    • psychologische (Maslow), sociologische en economische factoren (koopkracht)
    • industriële afnemers: decision makers en koopgedrag
    • Marktonderzoek
    • begrip marktonderzoek, onderzoekbureaus
    • soorten marktonderzoek: desk- en fieldresearch – steekproef
    • Productbeleid
    • productonderdelen: fysiek, uitgebreid, totaal
    • productindelingen: naar duurzaamheid, gebruiker, koopgedrag en relatie met inkomen
    • assortiment: breed/smal, diep/ondiep, consistentie
    • trading up, trading down en kannibalisatie
    • merken en merkbescherming
    • productlevenscyclus: introductie, groei, volwassenheid, aftakeling
    • productmix: product, merk, kwaliteit, verpakking, service
    • Prijsbeleid en distributiebeleid
    • prijsbepalingsmethoden: kostprijs-, concurrentie- en afnemersgeoriënteerd
    • functie distributiekanaal en soorten distributiekanalen
    • push en pull strategie
    • (distributie)kanaalconflicten
    • distributie intensiteit: intensief, selectief, exclusief
    • Communicatie
    • communicatieproces
    • reclame
    • stappenplan en effectmeting
    • soorten reclame, reclamemedia en reclameregels
    • persoonlijke verkoop
    • verkoopformules: AIDA en VOCATIO
    • sellogram
    • sales promotions
    • public relations
    • persberichten en ABABA-formule
    • sponsoring
    • Diensten en direct marketing
    • dienstenmarketing
    • product/dienst continuüm
    • kenmerken van diensten
    • personeel: back- en front-office – service: pre-sales en after-sales
    • begrip direct marketing
    • vormen van direct marketing
    • Online marketing
    • geschiedenis
    • nieuwe marketingmix: het 4C model
    • de online marketingtrechter: bezoek – boeien – beslissen – bestellen – betalen – binden
    • ontwikkelingen
    • marketingcommunicatie
    • linkbuilding en e-mailmarketing
    • virals
    • games en affiliate
Inschrijven

1Locatie en startdatum

Voor de klassikale cursussen op locatie kun je hieronder de datum kiezen waarop je een eerste dag(deel) wilt volgen. Volgende dagdelen kun je tijdens de eerste cursusdag inplannen met de docent. Voor de online cursussen svp ook een startdatum kiezen.

2Gegevens van de cursist(en)

Deelnemer 2

Deelnemer 3

Deelnemer 4

Deelnemer 5

Wilt u meer deelnemers inschrijven dan kunt u zometeen nogmaals het formulier invullen.

Factuurgegevens


3Factuurgegevens

Uw inschrijving afronden

4Rond uw inschrijving af

Belangrijk! Als je je inschrijft voor een cursus, ontvang je een bevestiging van je aanmelding op het opgegeven e-mailadres. Als je deze niet binnen 1 uur hebt ontvangen, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bevestigen dan je aanmelding alsnog! Je kunt ons bereiken op 010 297 30 73 of info@opatel.nl

Bezig met versturen
Wist je dat 99% van de oud-cursisten Opatel aanbeveelt? (Bron: KlantenVertellen.nl)
Ervaringen van cursisten

Deze cursus werd onder andere gevolgd door:

Ook deze organisaties volgden een cursus Excel bij Opatel
27-03-2018
  • Oordeel cursus: 9,0
  • Oordeel Leercentrum: 9,0
  • Oordeel docent: 9,0
  • Vragen stellen: 9,0
  • Cursusmateriaal: 9,0
  • Gemiddelde: 9,0
9,0
07-03-2018
  • Oordeel cursus: 10,0
  • Oordeel Leercentrum: 10,0
  • Oordeel docent: 9,0
  • Vragen stellen: 10,0
  • Cursusmateriaal: 9,0
  • Gemiddelde: 9,6
9,6
18-02-2018
  • Oordeel cursus: 9,0
  • Oordeel Leercentrum: 8,0
  • Oordeel docent: 8,0
  • Vragen stellen: 8,0
  • Cursusmateriaal: 8,0
  • Gemiddelde: 8,2
8,2
15-02-2018
  • Oordeel cursus: 8,0
  • Oordeel Leercentrum: 8,0
  • Oordeel docent: 8,0
  • Vragen stellen: 8,0
  • Cursusmateriaal: 8,0
  • Gemiddelde: 8,0
8,0
14-02-2018
  • Oordeel cursus: 9,0
  • Oordeel Leercentrum: 8,0
  • Oordeel docent: 9,0
  • Vragen stellen: 9,0
  • Cursusmateriaal: 8,0
  • Gemiddelde: 8,6
8,6
14-02-2018
  • Oordeel cursus: 9,0
  • Oordeel Leercentrum: 8,0
  • Oordeel docent: 10,0
  • Vragen stellen: 10,0
  • Cursusmateriaal: 8,0
  • Gemiddelde: 9,0
9,0
14-02-2018
  • Oordeel cursus: 9,0
  • Oordeel Leercentrum: 9,0
  • Oordeel docent: 10,0
  • Vragen stellen: 10,0
  • Cursusmateriaal: 9,0
  • Gemiddelde: 9,4
9,4
29-01-2018
  • Oordeel cursus: 9,0
  • Oordeel Leercentrum: 9,0
  • Oordeel docent: 9,0
  • Vragen stellen: 9,0
  • Cursusmateriaal: 8,0
  • Gemiddelde: 8,8
8,8
24-01-2018
  • Oordeel cursus: 9,0
  • Oordeel Leercentrum: 9,0
  • Oordeel docent: 9,0
  • Vragen stellen: 9,0
  • Cursusmateriaal: 8,0
  • Gemiddelde: 8,8
8,8
27-11-2017
  • Oordeel cursus: 8,0
  • Oordeel Leercentrum: 7,0
  • Oordeel docent: 10,0
  • Vragen stellen: 10,0
  • Cursusmateriaal: 9,0
  • Gemiddelde: 8,8
8,8
25-11-2017
  • Oordeel cursus: 10,0
  • Oordeel Leercentrum: 10,0
  • Oordeel docent: 10,0
  • Vragen stellen: 10,0
  • Cursusmateriaal: n.v.t.
  • Gemiddelde: 10,0
10,0
20-11-2017
  • Oordeel cursus: 10,0
  • Oordeel Leercentrum: 10,0
  • Oordeel docent: 10,0
  • Vragen stellen: 10,0
  • Cursusmateriaal: 9,0
  • Gemiddelde: 9,8
9,8
16-10-2017
  • Oordeel cursus: 8,0
  • Oordeel Leercentrum: 8,0
  • Oordeel docent: 8,0
  • Vragen stellen: 9,0
  • Cursusmateriaal: 7,0
  • Gemiddelde: 8,0
8,0
10-10-2017
  • Oordeel cursus: 10,0
  • Oordeel Leercentrum: 10,0
  • Oordeel docent: 10,0
  • Vragen stellen: 10,0
  • Cursusmateriaal: 10,0
  • Gemiddelde: 10,0
10,0
26-09-2017
  • Oordeel cursus: 10,0
  • Oordeel Leercentrum: 10,0
  • Oordeel docent: 10,0
  • Vragen stellen: 10,0
  • Cursusmateriaal: 9,0
  • Gemiddelde: 9,8
9,8